Seuraavan kerran, armaat ystävät, kun sanon että musiikin voi jakaa kahteen kastiin "kuuntelen" ja "en kuuntele", muistuttakaa, ettei se ole ainakaan aivan niin yksinkertaista kun pitäisi kuvailla bändin tyyliä arvosteluun. 

Henkilökohtaisesti vierastan genrettämistä, koska en voi sanoa kuuntelevani vain jotain tiettyä musiikin alalajia, vaan olen tietyllä tapaa varsin laaja-alainen. Joskin on sanottava, että siitäkin huolimatta hirvittävän kranttu. Esim ne sellaiset "ihankivat" mitä viime aikoina on joutunut arvostelujen puolesta kuulostelemaan jäävät armotta kuuntelematta, ellei ole pakko. Typerimpiä lauseita mitä olen kuunaan kuullut on "Hevi on paskimmillaankin parasta". Ei ole. Paska musiikki on paskaa. End of discussion. Ja helmiä löytyy ihan genrestä riippumatta. Ainakin melkein. 

Mutta sitten on näitä genrejä kuten vaikkapa "progressiivinen rock" tai "alternative", jotka nyt eivät välttämättä sano sen enempää puhujalle kuin kuuntelijallekaan. Varsinkin "alternative" tuntuu olevan genrenä sellainen joka liimataan bändin kylkeen, kun ei keksitä mitään kuvaavampaa. Tästä syystä musiikin genrettäminen tuntuu hyvin turhalta, kun likimainkaan kaikki termit eivät aukene itsellekään.

Ikävä tosiasia on kuitenkin että musiikkia pitäisi muille kirjoittaessa osata kuvailla jotenkin. Mielellään muullakin tavoin kuin vain vertaamalla johonkin toiseen yhtyeeseen. Minullahan on paha tapa jättää määrittelyt muille ja fiilistellä vain musiikin vietävänä. Minulle musiikin tärkein elementti on kuitenkin se, että se tuntuu jossain syvällä sielussa, ei se millä nimellä sitä voi kutsua. 

Tämän päivän olen pitänyt vapaata arvostelujen tekemisestä. Teoriassa. Nimittäin olen aivan vapaaehtoisesti kuunnellut levyä, josta arvostelu pitäisi kirjoittaa vielä jossain vaiheessa. Ainakin voi sanoa, että olen perehtynyt varsin huolellisesti. Olen kuluttanut myös aikaa siihen, että olen lueskellut kyseisen bändin nettisivuja. Eli onko tämä sittenkään ollut ihan "vapaapäivä"? Ainakin voin sanoa, että päivä on sisältänyt erinomaista musiikkia.